Kan du huske den sidste gang, du var på messe eller til et arrangement, hvor du fik et askebæger eller en øloplukker foræret? Er det længe siden? Det er ikke overraskende, for digitaliseringen har jo forandret markedet for reklamemidler grundlæggende. Det, der er in i dag, er alt, hvad der gør livet lettere for målgruppen med smartphone, tablet og bærbar computer. Men hvorfor er valget af det rigtige reklamemiddel så vigtigt, og hvilke elektroniske gaver kan man for tiden ikke forestille sig at undvære?

Små gaver gør en forskel

Reklamegaver er stadig den bedste måde at styrke kundefastholdelsen. Give-aways modtages gerne som en form for anerkendelse. Samtidig kan virksomheder ved hjælp af disse artikler sende logoer, slogans eller reklamebudskaber ind i brugerens hverdag via underbevidstheden. Reklamemidler spiller også en rolle for det pågældende firmas synlighed. De, der satser på trends, virker under alle omstændigheder mere fremme i skoene og mere troværdige end konkurrenter, der stadig holder fast i lightere eller nøglesnore.

Det skal være elektronisk

Samtidig er reklameartikler et udtryk for forandringer i samfundet. Rygning har med tiden tabt sin coolness-faktor. Derfor virker fx askebægre eller lightere ikke så godt mere for de fleste. Til gengæld rullede der i de forgangne år en digital livsstil ind over hele verden, som næsten ingen kommer uden om længere. Det kan man også se i de aktuelle reklamemiddeltrends. Den tidligere notesblok er i dag et USB-stik. Der er jo masser af situationer både arbejdsmæssigt og privat, hvor data eller informationer skal videregives eller kunne sikres på et nem måde. Derfor er disse små praktiske hjælpere nærmest blevet uundværlige. Desuden bliver hypen om powerbanks bare ved og ved. Med disse bærbare, opladelige batterier kan du oplade tablets eller smartphones, når du er på farten, og der ikke er en stikkontakt i nærheden. Man kan ikke forestille sig en verden uden elektroniske reklamemidler med tryk. For tiden er trådløse produkter det mest trendy. Bluetooth-højtalere, -hovedtelefoner og -tastaturer egner sig optimalt som værdifulde give-aways til langvarige forretningsforbindelser eller kundeforhold.

Tidens tegn med marketingbudskaber

Sammenfattende kan vi sige, at reklameartikler er mere end bare bærere af budskaber om mærker og virksomheder. De er også et tegn på samfundsmæssige trends og forandringer. Det skal virksomheder kunne se rettidigt og udnytte i et marketingperspektiv. I dag kan du altså ikke komme uden om digitale reklamemidler. For kun hvis du rettidigt identificerer og tilfredsstiller din målgruppes behov, vil du lykkes med at hverve nye kunder og opretholde langvarige relationer.